Artikler & gode råd

Læs Brockstedt-Kaalunds seneste nyheder her.  RSS feed

En bilkøber købte en over 10 år gammel bil for 25.000 kr. Bilen havde på købstidspunktet kørt mellem 127.000 og 131.000 km. Ankenævnet tog stilling til to reklamationer fra køber.

Retten i Viborg har den 26. maj 2015 afsagt en dom, som har betydning i alle de situationer, hvor en køber af en bil nægter at modtage bilen på grund af påståede mangler ved bilen.

Når en bilforhandler tager en bil i bytte som led i salg af en anden bil til en forbruger, er det almindeligt forekommende problem, at byttebilen har mangler eller fejl. Spørgsmålet er så, hvad du som bilforhandler kan gøre, når du står i sådan en situation.

Når sælgeren må afhjælpe mangler ved en bil, har sælgeren en frist til at reparere bilen. Denne frist er begrænset. Manglen skal afhjælpes inden rimelig tid fra køberens meddelelse om, at bilen lider af en mangel.

Når en køber af en bil mener, at der er mangler ved bilen, skal køberen reklamere for at kunne gøre sine misligholdelsesbeføjelser gældende, herunder eksempelvis kræve afhjælpning, forholdsmæssigt afslag, hæve købet eller andet.

Vidste du at, du som bilforhandler kan stifte virksomhedspant i dine biler? 

Bilforhandler? Kontakt os om juraen

Har du fået en sag på halsen om fejl ved en solgt bil? Er dine bilkontrakter skudsikre? Har du tjek på papirerne omkring din bilforretning?

Book et møde med Brockstedt-Kaalunds biladvokater, som ved alt om bilbranchen og de juridiske forhold. 

FÅ RÅDGIVNING I DIN SAG »

Ring eller skriv til os

Tlf: 87 22 80 80

Mail: info@bklaw.dk